Jeruzalem (2)

27 november 2018 - Jerusalem, Israël

Shalom!

De afgelopen dagen hebben we de stad Jeruzalem verkent. Dinsdagavond kwamen we aan in Jeruzalem en hebben we onze spullen naar het hostel gebracht waar we twee nachten zouden verblijven. Toen ik op mijn bed ging zitten, zakte de bodem letterlijk weg onder mij. Dus eerst moest het bed gefikst worden. Dat gebeurde gelijk snel, maar het was wel even een gekke gewaarwording.

Nadat we al onze spullen hadden ingepakt, hebben we een rondleiding gekregen door een local. Deze jongen hadden we een paar weken terug ontmoet en hij nodigde ons toen uit in Jeruzalem. Hij heeft ons veel plekken laten zien in Jeruzalem en veel informatie verschaft. We zijn door de verschillende wijken van de Oude Stad gelopen, elke religie/bevolkingsgroep heeft zijn eigen wijk. Je merkt duidelijk verschil tussen de sferen in de verschillende wijken. Hij vertelde ook dat je als Jood niet veilig door de Arabische wijk kunt lopen bijv.. Hij liet ons een gedenkplek zien van een Jood die in deze wijk vermoord is. Dit maakte het wel heel anders om door deze wijk te lopen. Omdat het in Nederland op de meeste plekken gewoon veilig is om te lopen als je een religie aanhangt. Hoewel dat ook steeds moeizamer wordt. Uiteindelijk hebben we de avond afgesloten bij de Klaagmuur. Deze plek is natuurlijk de ideale plaats om vragen te stellen over het Joodse geloof aan hem. Hier vonden dus hele interessante gesprekken plaats. Uiteindelijk waren we om 01.00 weer terug in ons hostel.

Die nacht zullen we niet gauw meer vergeten... Het was IJSKOUD! De meeste van ons hebben amper geslapen, omdat het zo koud was. De volgende nacht heb ik gewoon in mijn kleren en vest geslapen en daardoor heb ik toen beter geslapen.

Woensdagochtend hebben we een bezoek gebracht aan Aleh Jeruzalem. Wij zijn vrijwilligers op de locatie in de Negev, maar wilde graag locatie Jeruzalem ook bezoeken. Het is een totaal andere plek dan Negev. Het staat midden in een grote stad en de zorginstelling zit in een soort flatgebouw. Het ziet er netjes en verzorgd uit en de sfeer was heel warm, maar toch ben ik blij dat ik in Negev vrijwilligerswerk doe. Wij kunnen heerlijk met de cliënten wandelen over het terrein en in Jeruzalem is dat niet mogelijk.

's Middags zijn we naar Gethsémané geweest en de Olijfberg. In Gethsémané voel je een bepaalde atmosfeer die beklemmend is, maar tegelijk rustgevend is. In de tuin stonden ook verschillende Bijbelteksten. Daardoor krijg je een beter beeld van de omgeving waarin Jezus in zijn laatste uren verkeerde.

's Avonds zijn we de Oude Stad van Jeruzalem in gegaan en hebben souvenirs ingeslagen. Man, man, man dat is een belevenis op zich. Het is namelijk normaal dat je over de prijs onderhandelt, wat wij in Nederland helemaal niet gewend zijn. Dus ik was blij dat Kim er ook bij was, want die had dit al een paar keer gedaan. ;) Maar we zijn geslaagd hoor!

Die avond hebben we weer een rondleiding gekregen door Jeruzalem van dezelfde jongen. We hebben eerst samen gegeten op de Mahane Yehuda Markt en daarna zijn we de stad ingegaan. Weer hebben we veel gezien van Jeruzalem. Met een local kom je op andere plekken dan de meeste toeristen en daar komt bij dat hij Joods is dus we konden veel vragen stellen over zijn geloof. Heel interessant.

Donderdag zijn we 's morgens eerst naar de Graftuin geweest, het lag op 5 minuten loopafstand van ons hostel dus ideaal. We waren daar rond 10.00, maar toch was het al behoorlijk druk. De rotspartij naast de Graftuin wordt beschouwt als een mogelijke plek van Golgotha. Maar dat is niet zeker. Zelf vond ik de tuin en de mogelijke plek van Golgotha niet heel bijzonder. Er waren veel pelgrims en het was dus niet echt rustig. In mijn hoofd heb ik een heel ander beeld van de tuin waarin Jezus is begraven.

Na dit bezoek zijn we naar het Shaare Zedek Ziekenhuis gereist. We hebben daar een rondleiding gekregen. De mevrouw die ons rondleidde was Belgisch dus sprak heerlijk in onze eigen taal! :) Qua inhoud kan ik niet veel zeggen op deze blog, maar als u ooit in Jeruzalem komt en u heeft interesse in de zorg en de omgang tussen Joden en andere bevolkingsgroepen is dit zeer zeker de moeite waard!!!

Liefs uit Israël,

Willian

1. Miranda Baardemans:
    12 december 2018
    Mooi verslag weer ! Heerlijk om zo mee te genieten van jullie verhalen.
    Groeten uit Nunspeet.