Tel Aviv en (old) Yafo

24 oktober 2018 - Tel Aviv-Yafo, Israël

Hallo allemaal,

Afgelopen woensdag ben ik samen met Laurah met de bus naar Tel Aviv vertrokken. Hoe dichter we bij Tel Aviv kwamen hoe groener de omgeving werd. In Tel Aviv aangekomen hebben we eerst een Rav kaart (soort van ov- kaart) geregeld. Met het reizen is dit veel handiger omdat we nu niet meer onhandig hoeven te doen met contant geld en slecht Engels sprekende buschauffeurs. Vervolgens zijn we de stad een beetje gaan verkennen en hebben we een winkelcentrum opgezocht. Hier hebben we een restaurantje opgezocht, waar we heerlijk hebben gegeten.

Na het eten zijn we naar het strand gegaan en hebben we gezwommen in het enorm zoute water. Bij het strand staan palmbomen en het water is heel helder. Wat heb je meer nodig voor een fijne middag. :)

Na een middagje aan het strand zijn we langs de zee richting ons hostel gelopen. Bij het hostel aangekomen waren 7 andere vrijwilligers, waaronder Willie, net gearriveerd. Perfecte timing dus. In het backpackers hostel kregen we 2 kamers toegewezen, 1 voor 4 personen en 1 voor 6 personen, waar ook een Italiaanse man sliep. Ik was 1 van de gelukkigen die op de vierpersoonskamer terecht kwam. Willian, met matras, sloot zich 's avonds ook bij deze kamer aan, omdat de airco op de andere kamer het niet deed.

Nadat we in het hostel waren gesetteld, gingen we op zoek naar een eettentje. Omdat we geen restaurant in de nabije omgeving konden vinden met glutenvrij eten (Noa heeft een gluten allergie), hebben we luxe gedineerd bij "De twee gouden bogen". Na het eten zijn we naar het strand gelopen. Vergeleken met Maslul, het dorpje waar wij wonen, bruist het van leven in Tel Aviv. Er zijn ook veel minder religieuze Joden en soldaten te vinden. Dat gold ook voor deze avond, overal zag je jongeren op het strand sporten, waaronder beachvolleyballen. Van een paar aardige jongens hebben wij een volleybal geleend, waarmee we onze volleyskills hebben geshowd. We zijn absoluut geen professionals, maar we hebben wel veel lol gehad. :)

Na het volleyballen, hebben we nog even op het strand gezeten, waarnaar we terug naar het hostel zijn gegaan.

De volgende ochtend half 9 was iedereen weer present bij het ontbijt. Bij het ontbijt kon iedereen zijn eigen eten samen stellen. Je kon bijvoorbeeld je eigen eitje bakken, brood toasten of groente salade maken. Na de tijd werd van je verwacht dat je je eigen bordje af ging wassen. Dus dat hebben we dan ook gedaan.
Vervolgens hebben we onze spullen in een kluisje gedaan en zijn we naar Jaffa vertrokken. Jaffa is het oude stadsgedeelte van Tel Aviv.

In Jaffa hebben we ons opgesplitst in 2 groepen. Ik heb samen met Noa en Mariëlle, de fleemarket, gewone marktkraampjes en winkels bezocht. Willian is samen met de rest van de groep, met een rondleiding door Jaffa meegegaan.
In de winkels en op de markt werden we verschillende keren aangesproken door mensen die wilden weten waar we vandaan kwam. Marktkoopmannen zeiden voordat ik maar iets wilde kopen, dat ik iets voor goedkope prijs zou mogen kopen, heel geloofwaardig natuurlijk. Op de marktjes en bij de winkels zie je of hele kleurrijke en meer traditionele kleding of juist hele westerse kleding. Dus voor iedereen wat.

Toen de rondleiding van de andere groep was afgelopen, hebben we elkaar weer opgezocht. Bij een eettentje hebben Willian en ik traditionele gerechten uitgeprobeerd; falafel en Libalees brood met een pittige saus, echte aanraders!
Van Peter-Paul, de Nederlandse coördinator voor vrijwilligers, hadden we gehoord dat er een zandstorm en daarna regen op komst was. Daarom hebben wij na het eten onze spullen bij het hostel opgehaald en zijn we richting huis vertrokken. In Tel Aviv waaide het hard en in Maslul was er volgens Diana, onze huisgenoot uit de VS,  een zandstorm geweest. Maar gelukkig viel het allemaal mee en zijn we veilig thuisgekomen. Die nacht is er de eerste regen sinds mijn komst hier gevallen en ook geen klein beetje ook (zie foto).

Heel veel liefs,
Marlies

(Foto's komen as soon as possible! ;))

1. Lia averink:
    27 oktober 2018
    Wat een mooi verhaal weer,Marlies de genieten ervan
  2. Lia averink:
    27 oktober 2018
    De is we
  3. Marleen:
    31 oktober 2018
    Mooi Marlies, geweldige ervaringen!