Masada, Ein Gedi & Dode Zee

19 november 2018 - Masada, Israël

Shalom!

Afgelopen maandag hebben wij, Marlies en ik, met nog een paar andere meiden een tour naar de Masada, Ein Gedi & de Dode Zee gemaakt. Het werd georganiseerd door het hostel waarin wij verbleven. Wat hebben wij ervan genoten. Om 03.30 vertrok onze bus met gids naar de Masada, zodat we tijdens de zonsopgang de Masada konden beklimmen.

Eenmaal aangekomen bij de Masada begon het al een klein beetje te lichten. Er stonden al veel mensen te wachten om omhoog te gaan. Weinig toeristen zoals wij, maar veel schoolklassen en ook veel militairen. De beklimming van de Masada koste ongeveer een uur te tijd. We liepen achter groepen militairen aan. Zij moesten ook naar boven klimmen, maar met al hun bepakking en met een brancard met iemand erop. Heel mooi om teamwork te zien gebeuren en ik heb ontzettend veel respect voor deze jongens. Het is sowieso al een behoorlijk klim, maar met deze opdracht wordt het gelijk wel een stuk zwaarder. Eenmaal boven gekomen, hadden we een prachtige zonsopgang en uitzicht op de omgeving en de Dode Zee. De Masada is een fort geweest dat gemaakt is door Herodes. Dit was de plek waar de Joden verzet hebben geboden tegen de Romeinen, maar hebben geen stand kunnen houden. Veel Joden hebben daar zelfmoord gepleegd. Dus het was een prachtig plek qua uitzicht en natuurschoon, maar tegelijkertijd had het ook een aparte sfeer.

Na de afdaling zijn we met de bus naar  Ein Gedi gereden, een oase in deze droge bergen met veel watervallen. Gelukkig zijn wij er geweest buiten het toeristenseizoen dus we liepen er bijna als enigste. Voor een korte impressie van deze oase, kunt u onze foto's bekijken.

Aan het einde van de morgen zijn we terug gereden naar het noorden van de Dode Zee en hebben daar gezwommen. Wat is het een apart gevoel om daar in te liggen zeg. Je blijft echt drijven zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen ;)

Na heerlijk gedobberd te hebben, zijn we terug naar Jeruzelem gereden en vanaf daar naar huis gereden. Wat een bijzondere dag!

Willian