Raketaanval op het zuiden van Israël

12 november 2018 - Maslul, Israël

Shalom,

Even een update over de afgelopen dagen. Zoals u/jij misschien hebt gemerkt waren er de afgelopen dagen veel spanningen tussen Israël en Hamas. Dit kwam tot een escalatie van de situatie hier in het zuiden van Israël, waardoor wij ons in één keer in een gevaarlijk gebied bevonden. Omdat de berichtgeving in Nederland niet altijd objectief en juist is, volgen wij https://israelcnn.com/news. In deze blog zal ik proberen u zicht te geven hoe de situatie was de afgelopen dagen.

Op zondagavond werd een undercoveractie van het Israëlische leger (IDF) ontdekt door Hamasleden. Hier volgde een vuurgevecht uit, waarbij 1 Israëlische luitenant om het leven kwam en een andere zwaargewond. Om dit team te helpen, heeft de IDF gebombardeerd in Gaza waarbij 7/8 Hamasleden om het leven zijn gekomen. Hamas heeft een vergeldingsactie hierop uitgevoerd dat bestond uit 700-800 raketten afvuren op het zuiden van Israël.

De raketaanval begon in de late middag van maandag. Wij horen/voelen regelmatig explosies vanuit Gaza, maar nu kwamen de knallen wij heel dichtbij. Terwijl ik buiten stond naar de lucht te kijken, hoorde ik een alarm afgaan in de verte. Een paar seconden later ging het alarm ook af bij ons. Het enigste wat je dan denkt is: RUN! De saferoom (=bunker) is gelukkig dichtbij ons huis, maar je rent op dat moment wel voor je leven. Het adrenaline level is op dat moment op het hoogst mogelijke niveau. Gelukkig zaten we allemaal veilig in de saferoom. Maar een aantal meiden waren in Ofakim, een dorpje verderop. Daar zag je de raketten door de lucht vliegen en daar was geen saferoom in de buurt, zover zij wisten. Gelukkig zijn zij ook veilig thuisgekomen. Het was vier jaar geleden dat er een alarm was afgegaan in Maslul, dus dit zegt wel iets over de situatie waarin we ons toen bevonden.

Inmiddels had ik een app gedownload waarop je alle alarmen kunt zien die afgaan in Israël. Elke seconden gingen er meerdere af door het zuiden van Israël. Op dat moment besef je even dat het menens is. Op het moment voelde ik niet veel angst. Maar toen de avond viel en het toch een keer tijd werd om te gaan slapen, kwam de angst. Je hoort nog steeds raketten overvliegen en neerkomen, ook hoor je bommen vallen in Gaza. Je hebt totaal geen controle over de situatie en de kans was best groot dat we midden in de nacht weer ons bed uit moesten vanwege een nieuw alarm. Uiteindelijk ben ik pas rond 01.30 in slaap gevallen, toen het eindelijk rustiger werd.

De volgende morgen begon het alweer om 4.00 dus veel heb ik niet geslapen. Om 6.00 ging onze echte wekker en zijn we naar Aleh gegaan, het was namelijk veilig genoeg om dat kleine stukje te fietsen. De spanning was voelbaar op Aleh. De meeste cliënten hadden in de mammat (=saferoom) geslapen en men ging niet naar buiten met de cliënten. Onze coördinator vroeg of wij bereid waren om nachtdiensten te gaan draaien de aankomende nachten, want wanneer er een alarm af ging in de aankomende nachten moesten de cliënten, die wel in hun bed lagen, zo snel mogelijk naar de Mammat gebracht worden. En aangezien er maar 1 zorgverlener aanwezig is in de nacht, werd onze hulp en van de benot sherut ingeroepen. Voor mij stond gelijk als een paal boven water dat ik dat wilde doen. Tijdens dit alles was het enigste wat ik dacht: Ik blijf hier en wil helpen!. Nadat ik dus een ochtenddienst had gedraaid, had ik die nacht al gelijk een nachtdienst. Het was zeker pittig, maar het hielp mij om op dat moment deze spannende situatie 'te overleven'.

Als vrijwilligers hebben we in deze tijd veel aan elkaar gehad en ook dat we allemaal geloven in God gaf ons rust. Samen hebben we gebeden en Bijbel gelezen.

Psalm 121

1 Een lied Hammaaloth. Ik hef mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal.

2 Mijn hulp is van den HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.

3 Hij zal uw voet niet laten wankelen; uw Bewaarder zal niet sluimeren.

4 Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren, noch slapen.

5 De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw Schaduw, aan uw rechterhand.

6 De zon zal u des daags niet steken, noch de maan des nachts.

7 De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel zal Hij bewaren.

8 De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren, van nu aan tot in der eeuwigheid.

Lieve groet uit Israël,

Willian