Dag 8 Beër Sjeva

11 oktober 2018 - Beër Sjeva, Israël

Erev tov! (goedenavond)

Vorige week donderdag hebben ik, samen met de groep waarmee we naar het nationaal park zijn geweest, een bezoekje aan Beër Sjeva gebracht. Beër Sjeva is de grootste stad bij ons in de buurt. We waren van plan om naar een Bedoeïenen Market te gaan en de stad zelf verder te gaan verkennen.

Omdat we te vroeg uit de bus waren gestapt, moesten we ongeveer 20 minuten lopen om bij de markt te komen. Een mooie manier om de stad te verkennen. :) Het eerste gedeelte was overdekt. Ik voelde mij hier niet helemaal op mijn gemak, er hing een onveilige sfeer. Op de kraampjes lag niet van waarde en de geur van wiet was overal aanwezig. Ook zag je overal mannen in groepjes staan of koffiedrinken. De vrouwen waren nergens te bekennen.  Maar gelukkig liep ik er niet in m'n ééntje, maar met een groep van 7 man.

Het 2e gedeelte van de markt was in de openlucht. En hier waren honderd en twee kraampjes met groenten en fruit en een paar met kleding. In dit gedeelte hing een open sfeer. Een vriendelijke marktkoopman, gaf Maartje een granaatappel, nadat zij hem, supertrots met de granaatappel op de foto had gezet. Echt super aardig!

Later hoorden we over de markt die we bezocht hadden dat het de wekelijkse markt was en niet de bedoeïenen markt. En dat het eerste gedeelte van de Arabieren was en het tweede deel van de Joden.

Nadat we markt hadden bekeken, hebben we broodjes gekocht en zalf die tegen muggenbeten helpt. De zalf is hier ongeveer een levensbehoefte, omdat het hier stikt van de muggen. Het 'leuke' aan deze muggen is dat ze enorm klein zijn en geen geluid maken, zoals in Nederland. In mijn tijd in Israël heb ik dan ook maar liefst 1 mug gezien, maar die leeft nu ook niet meer.

Vervolgens zijn we even bij de Mac geweest. Echte koffie, ook al komt-ie van de Mac, smaakt echt beter, dan de oploskoffie die hier erg populair is. Na de Mac hebben we nog even geshopt. Het winkelcentrum was erg westers, met winkels als de ZARA, Berska, H&M en ga zo maar door. Rond half 4 wilde de helft van de groep naar huis, ik bleef samen met Laurah en Noa nog achter in Beer Sheva. We hebben heerlijk wat gedronken in een restaurantje en hebben nog een paar winkels bekeken. Een uurtje later vertrokken ook wij naar huis.

Het was opnieuw een leuke dag!:)

Liefs Marlies

1. Tante Truus:
    23 oktober 2018
    Leuk dat je Het so vertelt. Wij zien en voelt en de sfeer gewoon.