Shabbat vieren

13 oktober 2018 - Aleh Negev, Israël

Shalom!

Gister had ik een avonddienst (14.00-20.00) en dus was ik er tijdens shabbat, want deze begint wanneer de zon ondergaat op vrijdagavond. De Benot Sherut en de Joodse jongens vieren dit met de bewoners van Aleh. We brachten hen allemaal naar een groot grasveld op het Aleh terrein. Daar werden liederen gezongen door de Benot Sherut om de shabbat in te luiden. Heel leuk om dit samen te doen. Vooral een uitdaging om ook de cliënten actief erbij te betrekken.

Nadat we weer in het huis waren, werd mij gevraagd om mee te gaan met de Benot Sherut om 'iets' te doen voor hen. Toen we bij de caravan (waar ze kunnen eten en chillen) arriveerde, vroegen ze mij iets te doen, maar ze zeiden niet wat. Het was voor mij dus heel vreemd en ik wist niet wat er van mij verwacht werd. Uiteindelijk bleek dat ik bepaalde knopjes moest omzetten, wat voor hun niet geoorloofd is om te doen op shabbat. Maar ze mogen mij niet aan het werk zetten, dus ze mogen niet direct zeggen wat ik moet doen voor hen.

Later heb ik gevraagd aan één van de Joodse jongens in mijn huis, waarom dat niet mag. Ergens in de Tenach staat dat je geen vuur mag maken op shabbat en wanneer je elektriciteit activeert, maak je vuur. Heel bijzonder om op deze manier één van de vele regels te beleven. Kim en ik werden daarna uitgenodigd om samen met hen avond te eten na onze dienst, maar onze huisgenoten hadden al voor ons gekookt, dus de volgende keer zullen we dat zeker doen! :)

Vandaag had ik een morgendienst en werden we weer uitgenodigd om samen met de joodse jongeren te eten. Dit hebben we gedaan en het was heel gezellig. Ze lezen een kort stukje uit de Tenach, over de scheppingsdagen. En daarna was het eten, eten en nog eens eten. HEERLIJK :)

Sabbat Shalom!

Willian