Dag 1 Eerste kennismaking Aleh Negev

4 oktober 2018 - Aleh Negev, Israël

Shalom!

Vandaag was onze eerste kennismaking met ALEH. Peter- Paul (een Nederlander en werknemer bij ALEH) leidde ons samen met Kim (een van de vrijwilligers/huisgenoot) rond over ALEH. De tour begon met een introductievideo, waarna we het terrein gingen verkennen. Je kunt ALEH voorstellen als een minidorpje. Je komt binnen in ALEH door het hoofdgebouw, waar o.a. kantoren zitten. Er zijn er 5 woonhuizen, 2 voor mannen, 2 voor vrouwen en 1 voor mannen, vrouwen en kinderen. In elk woonhuis wonen 24 bewoners. Willian gaat waarschijnlijk in 1 van de mannenhuizen vrijwilligerswerk doen en ik (Marlies) in 1 van de vrouwenhuizen.Verder is er een soort van ziekenhuis, een manege, een kinderboerderij en een revalidatiecentrum.

Tijdens de rondleiding viel het mij op hoeveel persoonlijke aandacht de bewoners kregen. Voor een of twee bewoners was er wel een begeleider. Ik vond het erg gaaf om te zien en te horen dat de zorgverleners alle kwaliteiten van de bewoners naar boven willen halen en hen een zo waardevol mogelijk leven proberen te geven. De ene bewoner hielp bijvoorbeeld met het inplanten van zaadjes voor planten waar later thee van wordt gemaakt, de ander hielp met het maken van souvenirtjes van klei.

Aanstaande zondag hopen wij onze eerste werkdag te hebben. Ik ben erg benieuwd hoe ik het werken met meervoudige beperkten vind en hoe de communicatie met de werknemers en bewoners gaat lopen, omdat er een taalbarrière is.

Liefs Marlies

1. Miranda Baardemans:
    4 oktober 2018
    Super leuk om jullie te volgen.
    Succes dames.
    Groeten van Miranda Baardemans.
  2. Marieke:
    5 oktober 2018
    Heel leuk jullie belevenissen te lezen. Een hele goede tijd daar!! Hart.groet van fam. Van Klompenburg