Dag 2 Ofakim & Maslul

5 oktober 2018 - Ofakim, Israël

Shalom!

Vandaag zijn we in de ochtend naar Ofakim gefietst om het stadje te verkennen. We hadden afgesproken om 8.30 te vertrekken, maar ik en Marlies waren vergeten een wekker te zetten. Dus wij lagen rond die tijd nog heerlijk te slapen. Laurah, onze lieve huisgenootje had besloten ons niet wakker te maken, waardoor we heerlijk hebben uitgeslapen (lui). Gelukkig waren de andere dames ook wat later... ;)

Vandaag begint de Shabbat in Israël dus de winkels sluiten om 14.00 en gaan zondag pas weer open. 's Morgens zijn we dus naar de winkels gegaan en hebben daar wat inkopen gedaan. Het was behoorlijk druk. Qua drukte kun je het vergelijken met de drukte die wij kennen in winkels op zaterdag, alleen dan nog drukker. Grappig om daar een afspiegeling van de Israëlische maatschappij te zien. We werden diverse keren aangesproken met de vraag: 'Are you from America?' of 'Where are you from?'. Hieruit volgde hele leuke gesprekken :)

Het was behoorlijk warm en we hadden niet genoeg fietsen, dus besloten Noa en ik terug te gaan met de taxi. Die rijden hier in Israël veel rond en je kunt ze heel gemakkelijk aanhouden. De taxichauffeur was heel vriendelijk en sprak behoorlijk goed Engels. Samen gepraat over het doel van onze reis en wat volgens hem de 'highlights' zijn van dit land. Het grappige was op de heenweg dat het fietspad in 1x overging in een zandpad. (zie foto) Dus een mountainbike was zeker niet overbodig.

De melk wordt hier trouwens anders verpakt dan in NL. Hier zit het in een soort plastic zak. Deze wordt dan half opengeknipt en in een kan gedaan. Een huisgenoot had de melk in de deur van de koelkast gezet, Marlies trok de deur open en voilà de halve inhoud van de melk belande op de keukenvloer.

Rond 16.00 uur hebben Marlies en ik heerlijk een eindje gemountainbiked in de omgeving (Maslul) van ons huisje. Er zijn zoveel mooie plekjes daar te vinden. We werden nog verrast door één van de beesten die Israël bevolkt: een slang. Het was gelukkig geen grote, maar het was wel even een aparte gewaarwording. En er zijn veel cactussen en palmbomen, ZO GAAF!

Morgen hopen we kennis te gaan maken met de bewoners en de begeleiding van het huis waar wij vrijwilligerswerk hopen te gaan doen. Ik ben benieuwd :)

Shabbat shalom!

Willian