Dag 3 Kennismaking met ons vrijwilligershuis (Willian)

6 oktober 2018 - Aleh Negev, Israël

Shalom!

Wat een bijzondere dag! Vandaag werden we voorgesteld in het huis waar we vrijwilligerswerk hopen te gaan doen. Ik hoop vrijwilligerswerk te gaan doen in één van de mannenhuizen genaamd: 'Beit Shadar'. Deze ochtend was voor ons bedoeld om vooral te observeren. O.a. het gedrag van de cliënten en de werkwijze van de zorgverleners hier. Uiteindelijk heb ik al veel meer gedaan als observeren, maar dat vond ik totaal geen probleem.

Toen ik binnenkwam waren mijn toekomstige collega's gelijk heel gastvrij en vriendelijk. Één van de cliënten pakte mij gelijk bij de arm en leidde mij naar de snoezelruimte, waar ik de andere cliënten en de zorgverleners vond. In deze ruimte kunnen d.m.v. licht, geluid etc. de zintuigen geprikkeld worden. De collega's spraken enkele woorden/zinnen Engels, maar met 'handen-voeten-taal' kom je een heel eind. ;) Mij werden gelijk de namen van de cliënten geleerd, dus ik hoop dat ik ze een beetje kan onthouden. Samen hebben we daar ontzettend veel lol om gehad.

Terwijl wij daar zo zaten kwamen er 'benot sherut' binnen. Dit gebeurd elke shabbat. Zij vieren dan met de bewoners shabbat. Dit houdt in: samen zingen, muziek maken en dansen. Heel gaaf om een keer bij te zijn. Ik heb echt even zitten te genieten. De benot sherut zijn meisjes die orthodox joods zijn. Deze meisjes gaan het leger niet in en de jongens die orthodox joods zijn later, omdat zij eerst een soort school moeten afmaken vanuit hun religie. Één van de meisjes kwam na enkele minuten naar mij toe om kennis te maken. Later heb ik haar nog langer gesproken. Ze vond het heel mooi dat ik naar Israël kwam en bruiste van energie.

Één van de begeleiders kwam ons tijdens de shabbat viering halen. En we kregen een bord met heerlijk eten voorgeschoteld. Een soort couscous, peulvruchten en een kippenpoot. Heerlijk :) Daarna was het tijd om de cliënten te helpen met eten. Dit was een behoorlijke uitdaging, maar ik heb geluk dat ik al wat ervaring heb in de gehandicaptenzorg. En met hulp van de andere begeleiders is het gelukt om bijna al het voedsel en water aan de cliënt te geven.

Tijdens het helpen bij het eten kwamen er 2 jongens (die bij de benot sherut horen) helpen bij de andere bewoners en er was 1 medewerker. Algauw ontstond er een conversatie dat een mengelmoes was tussen Ivriet (=hedendaagse taal) en Engels. Heel leuk om zo met elkaar te praten over religies en over ons land van herkomst, Holland.

Voldaan, maar moe van alle indrukken hebben we daarna onze shift afgesloten. Morgen is mijn eerste werkdag: ik heb er onwijs veel zin in! :)

Le'hitra'ot (=tot ziens)

Willian