Dag 3 Kennismaking met ons vrijwilligershuis (Marlies)

6 oktober 2018 - Aleh Negev, Israël

Shalom!

Vandaag werden alle nieuwe vrijwilligers (alle meiden van de Viaa en Laurah) rond 11 uur op ALEH verwacht. Peter- Paul wachtte ons daar op. We bespraken kort in welk huis iedereen vrijwilligerswerk wilde doen. Waarnaar we bij ons huis werden gedropt. Ik ging samen met Noa naar huis 11, één van de vrouwenhuizen. Na een korte kennismaking met de zorgverleners, gingen we het huis bekijken. De huizen zijn vierkant, met in het midden de saferoom. De saferoom is de ruimte waar iedereen naartoe moet, als er een luchtalarm afgaat. Verder zijn de huizen in 4 delen opgedeeld. Met in elk deel een net iets andere doelgroep, bijvoorbeeld rolstoelgebruikers, wandelaars, agressief gedrag enz.. In huis 11 zijn de bewoners opgedeeld in rolstoelgebruikers en meer actieve bewoners.

In Israël geldt er een dienstplicht voor alle jongeren vanaf 17/18 jaar. Als iemand vanuit religieuze overtuiging niet in het leger wil dienen, moet hij/zij een andere invulling aan de dienstplicht geven, door bv. vrijwilligerswerk te doen. Sommige van hen doen vrijwilligerswerk bij ALEH, zij worden de Benut sherut meiden genoemd.
Een kwartiertje nadat Noa en ik in huis 11 waren gearriveerd. Kwamen de Benut sherut meiden en andere religieuze Joodse jongeren de bewoners een bezoekje voor de Shabbat brengen. Zij begonnen liederen met elkaar te zingen en op de maat mee te klappen. Ook gingen ze met de bewoners in rolstoel door de kamer te lopen, als een soort van dansje. Het was echt mooi om te zien hoe ze de bewoners bij de Shabbat betrokken.

Toen de Benut sherut meiden vertrokken. Gaf Clarissa (vrijwilliger) ons een rondleiding door het huis en stelde ons aan een paar bewoners voor en vertelde bijzonderheden over hen. Noa en ik zullen vooral aan de kant van de wat actievere bewoners aan het werk gaan, omdat deze bewoners beter in de gaten gehouden moeten worden. Al snel was het etenstijd. Peter- Paul had ons de instructie gegeven om vandaag te observeren en verder niks te doen. Dus terwijl Clarissa bezig was met het eten geven van een bewoner, heeft zo ons nog veel verteld over het werk bij ALEH. Na het eten werden veel van de bewoners naar bed gebracht. Omdat er geen werk voor ons (Clarissa, Noa en ik) was, mochten wij gaan.
Vandaag echt veel gave ervaringen opgedaan. Op naar nog veel meer mooie dagen bij ALEH!

(bay) ביי
Marlies