Trip naar Meer van Galilea

30 oktober 2018 - Kafarnaüm, Israël

Shalom!

Zoals u in de vorige blog hebt kunnen lezen hadden we afgelopen maandag de vrijwilligersdag van Aleh. Die avond zijn wij gelijk doorgereisd naar onze volgende bestemming: het Meer van Galilea (Kinneret). We kwamen laat in de avond aan in ons appartement in Tiberias en waren allemaal moe van de lange dag dus zijn gelijk naar bed gegaan.

De volgende dag begon gelijk goed, vanaf ons balkon hadden we een prachtig uitzicht op het Meer van Galilea. Twee meiden hadden boodschappen gedaan, een hele tour, want de omgeving is berg-/heuvelachtig, dus zij hadden hun work-out van die ochtend gehad. Het was een heerlijk ontbijt en algauw waren we er over uit wat het plan was voor die dag.

Als eerste zijn we met de taxi naar de berg Arbel vertrokken. Er waren verschillende routes om omhoog te klimmen en het was eigenlijk de bedoeling om de zwarte route te bewandelen, maar we kwamen er toch op uit. Dus sommige van ons, waaronder ik, hebben deze berg bedwongen op onze sandalen. ;) Maar het magnifieke uitzicht was de paar schrammen, angsten en zweetdruppels zeker waard! Wat was het adembenemend mooi. Vanaf de berg kon je het Meer van Galilea overzien en wanneer je daar loopt, voel je ook hoe klein je bent als mens en hoe groot God is. Ook waren er verschillende overblijfselen te zien van een fort wat al een paar duizend jaar oud is. Dit heeft o.a. dienst gedaan tijdens de regering van Herodes de Grote. Kortom een hele bijzondere ervaring.

Nadat we de berg hadden beklommen hebben we de groep in tweeën opgesplitst, want er waren liefhebbers voor kanoën en de anderen wilde liever zwemmen in het Meer van Galilea. Ik ben met Nienke, Laurah en Kim met de taxi naar een soort Hippieachtig vakantieoord gereden en hebben daar een kano gehuurd. Terwijl we aan het varen waren, kwamen we er achter dat de rivier waarop we voeren de Jordaan is. Het was er heel mooi en rustgevend. Langs de kant zaten er groepjes mensen die zwommen of aan het barbecueën waren. We ontspanden allemaal toen we daar varen en hebben ontzettend veel lol gehad. Maar ook goede gesprekken gehad.

De 2e dag van ons verblijf bij het Meer van Galilea wilden we graag Kafarnaüm bezoeken en daarna naar huis, want de terugreis zou ongeveer 6 uur duren (dit, omdat je helemaal om de Westelijke Jordaanoever moet reizen). Eerst hebben we het Nationaal park bezocht, maar daar was niet heel veel te zien, daarom hebben we een tijdje aan het water gezeten en een Grieks Orthodoxe Kerk bezocht die zich ook op het terrein bevond. Nadat we wat gedronken hadden zijn we naar de ruïnes van Kafernaüm gelopen. Wat is het apart om op de plek te zijn waar zoveel Bijbelse gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Ik heb een overzichtje gevonden van Ds. C. den Boer (Het Bijbelse kernwoord Kapernaüm en haar vervloeking) :

In en/of in de omgeving van Kafernaüm:

• Roept Jezus vissers om Hem te volgen (Mark.1:16, 21)
  • Roept Hij Mattheüs de tollenaar weg uit zijn tolhuis aan de haven van Kapernaüm en commies van landbelastingen (Matth. 9:9; Luk. 5:27)
  • Geneest Hij een man met een onreine geest (Mark.1:23) en  maakt Hij Petrus’ schoonmoeder in het huis van Petrus gezond (Mark. 1:29; 34)
  • Is Jezus daar direct na de bruiloft te Kana (Joh. 2:12)
  • Geneest Hij de knecht/ zoon van de hoofdman over honderd (Matth. 8:5vv; Mark.2:1; Luk. 7:1; Joh. 4:46)
  • Geneest Hij ook een verlamde die voor Zijn voeten wordt neergelegd (Matth. 9:1, Mark. 2:1)
  • Leert  Hij met macht en doet er veel grote wonderen (Matth. 11:23; Luk. 4:23,31); o.a. opwekking van het dochtertje van Jaïrus en genezing van de bloedvloeiende vrouw (Mark. 5:21vv)
  • Gaat Hij daar weer heen volgens Joh. 6:17, 24, 50 na de wonderbare spijziging door Hem en Zijn wandelen over de zee .
  • Matth. 11:24: Vervloeking van Kafernaüm.

Met uitzicht op de ruïnes van Kafernaüm hebben we ook verschillende teksten gelezen die hierboven staat beschreven. Dat was heel bijzonder, want nu heb je er ook meer een visueel plaatje bij.

Nadat we Kafernaüm hadden bezocht, hebben we vanuit Tiberias de bus gepakt naar huis. Het was een lange reis naar huis (6 uur), maar het was het zeker waard!

Le’hitra’ot!

Willian