Vrijwilligersdag Aleh

29 oktober 2018

Shalom,

Afgelopen maandag was onze eerste vrijwilligersdag. De dag zou plaats vinden in het Nationale park Apollonia, vlak boven Tel Aviv. Daarna zouden we naar de jaarlijkse nationale vrijwilligers dag gaan, deze dag was op loopafstand van het park.

Samen met alle andere vrijwilligers van ALEH Negev, zou ik vroeg in de ochtend rond 8 uur met de bus vertrekken. Maar de bus was helaas weer eens Israëlisch op tijd. Dat is dus 45 minuten te laat. Doordat de 1e bus te laat was, misten we de overstap naar onze 2e en 3e bus. Waardoor we ongeveer een uur te laat bij het park aankwamen.

Bij het park werden we verwelkomt met pizza en drinken door Michal en de coördinatoren van de buitenlandse vrijwilligers van ALEH in Jeruzalem en Gedera. De vrijwilligers van de andere vestigingen waren al eerder op het park gearriveerd. Om kennis met elkaar te maken, moest iedereen zijn naam noemen, het land waar hij/zij vandaan kwam en wat hij/zij mee zou nemen om met een groep te overleven op een onbewoond eiland.

Na het voorstel rondje, kreeg iedereen een vragenlijst om in te vullen. De vragen gingen over huisvesting, werk bij ALEH enz.. Na het invullen van de enquête, zijn we het park gaan bekijken. Het park lag aan de kust en er waren ruïnes te zien van huizen en een kasteel van het jaar +/- 700. Uiteraard hebben we hier ook groepsfoto's gemaakt (zie foto's).

Nadat we in het park hadden rondgelopen zijn we naar de nationale vrijwilligers dag gelopen. Deze werd gehouden bij een Kibboets, zo'n half uur lopen (onder de brandende zon) van het park. Toen wij bij de Kibboets aankwamen, waren al veel vrijwilligers gearriveerd (er werden er ongeveer 600 verwacht). Op een grasveld hadden ze allemaal kleden met gekleurde kussens uitgestald. Ook stonden er tafels met een schaakspel en dammen in het groot. Ook kon je er voetballen. Het zag er heel gezellig uit!

Nadat we wat te drinken hadden gepakt, heb ik even gekletst met 2 Duitse meiden die al meer dan een jaar vrijwilligerswerk in Israël deden. Al snel werd omgeroepen dat het eten klaar. Wauw, wat veel en lekker eten was dat zeg. Er waren aardappels, rijst, kip, vlees, groenten, pasta, ongeveer al het eten wat je maar kunt verzinnen dus. Onder het eten heb ik met een vrijwilligster van ALEH Gedera gekletst. Ze kwam uit Taiwan en ze probeerde mij Chinees te leren, dit mislukte.
Na het eten werden alle vrijwilligers naar binnen geroepen voor het officiële gedeelte. Mensen die belangrijk zijn voor de organisatie rond de buitenlandse vrijwilligers, bedankten alle vrijwilligers voor hun tijd en inzet. Er was ook een cabaretier uitgenodigd. Hij vond zichzelf vooral grappig.

Na het officiële gedeelte was er dessert. Het dessert bestond uit baklava en kleine stukjes appeltaart en nog andere taart en ijs. Het was erg lekker. :):)

Na het dessert zijn Willian en ik, samen met 6 andere Nederlandse vrijwilligers richting het meer van Galilea vertrokken voor 2 leuke dagen. Hierover in de volgende blog meer.

Heel veel liefs en tot de volgende keer,
Marlies